Nr 166
Pytanie dotyczące wolności człowieka nie jest wcale nowe. Stawiano je od zarania dziejów myśli filozoficznej (chociaż na różne sposoby), albowiem z wolnością wiąże się ściśle samo-zrozumienie człowieka jako jedynej działającej i myślącej istoty pośród wszystkich bytów tego świata. Kto zaś stawia pytanie o wolność, ten pyta się także zawsze o to, kim człowiek jest tak naprawdę – jest to jedna z podstawowych kwestii ludzkiego samo-zrozumienia, jeśli nawet nie wyjątkowe i szczególne pytanie wynikające z refleksji człowieka nad sobą samym. Kiedy bowiem zwracamy się do siebie samych i do innych ludzi, wówczas cały nasz sposób postępowania zależy w znacznym stopniu od tego, czy traktujemy siebie i innych jako ludzi wolnych, czy też nie. I tylko w otwartości wolności – zasadniczego działania – jawi się w pełni owa różnica, jaka wyróżnia człowieka od zwierzęcia, i to szczególne miejsce człowieka wśród całości bytujących, które człowiek uświadamiał sobie coraz bardziej w ciągu dziejów. Kto zastanawia sie zatem nad kwestią wolności, ten myśli wciąż także o wielu innych problemach: o winie, grzechu i odpowiedzialności, o wstydzie i żalu, o istocie postaw i decyzji, względnie o właściwym lub niewłaściwym życiu – a także o tym podstawowym pytaniu: co oznacza w swej istocie być człowiekiem i co decyduje ostatecznie o godności człowieka?
Fragmenty artykułu: „Wolność i jej wyzwania”, Holger Zaborowski, Waszyngton (z bieżącego numeru „Communio”).
SPIS TREŚCI
- Idea wolności i odpowiedzialności w siedemnastowiecznych „Medytacjach” Teresy Petrycówny
- Integralny rozwój człowieka w nauczaniu Jana Pawła II
- Ku wolności wyswobodzenia (Ga 5,1)
- Sidło się porwało: wkład wiary w rozumienie wolności
- Wobec kogo i za kogo jestem odpowiedzialny?
- Wolność i jej wyzwania
- Wolność istnienia i wiary jako fundament cywilizacji „uczłowieczonej”
- Wolność sumienia a dialog międzyreligijny
- Wolność w perspektywie prawdy wolnością odpowiedzialności za moralne i wspólne dobro człowieka
- Władza „fachowców” a etos współczesnych instytucji