Nr 140
Człowiek doznaje na tej ziemi wielorakich cierpień i od wczesnych lat życia się uczy, czym jest ból, tak fizyczny jak psychiczny. Cierpienie i ból odbiera jako zło. Tymczasem w naszych rozważaniach paradoksalnie pytamy o cierpienie już nie człowieka, a samego Boga!
„Wszelkie przygodne „uniżenia się” Boga w ekonomii zbawienia zawierają sie od zawsze i zostają „przekroczone” w odwiecznym wydarzeniu Miłości” (H.U. von Balthasar)
Nikt nie powienien podejmować kwestii cierpienia Boga bez swoistego lęku. Skoro jednak, pomimo tylu niebezpieczeństw, trzeba się zdobyć na jakieś słowo, wsłuchajmy się w refleksję patrystyczną, pochodzącą od Orygenesa:
„Litując się nad rodzajem ludzkim (Zbawiciel) zstąpił na ziemię, a doznał naszych wzruszeń, zanim poniósł męke na krzyżu i zechciał przyjąć nasze ciało. Gdyby bowiem się nie wzruszył, nie wkroczyłby w ludzkie życie. Najpierw doznał wzruszenia, a potem zstąpił i pozwolił się ujrzeć.
Czym jest owo wzruszenie, którego doznał z naszego powodu? Jest to wzruszenie miłości (passio caritatis). Jakie więc jest to cierpienie, którego Bóg doznaje? Orygenes mógł odpowiedzieć: Passio caritatis.
SPIS TREŚCI
- „Wola Pańska spełni się przez Niego” (Iz 53,10). Sługa Jahwe a cierpienie Jezusa [Christoph Dohmen]
- Cierpienie Boga [Adam Smólski]
- Cierpienie Boga w teologii Ojców Kościoła [Michael Figura]
- Cierpiący Ojciec? Nowsze sugestie i propozycja H. U. von Balthasara w kwestii cierpienia Boga [Jean-Pierre Batut]
- Czy Bóg cierpi? – wprowadzenie
- Kiedy Bóg także cierpi. Refleksje nad cierpieniem [Joaquim Cerqueira Goncalves OFM]
- Litość jako cierpienie miłości [Emmanuel Housset]
- Otwarta miłość. Cierpienie Boga w trynitarno-chrystologicznej interpretacji Hansa Ursa von Balthasara [Ks. Stanisław Mycek]
- Prawo litości. Idiota Fiodora Dostojewskiego a problem cierpienia Boga [Holger Zaborowski]
- Tajemnica Bożego cierpienia [Xavier Tilliette]