Nr 10
Żyjemy w społeczeństwie pluralistycznym, w którym dokonują się szybko wielkie zmiany. Ongiś wszystko było na ogół jednorodne, zorganizowane zgodnie z chrześcijańską koncepcją życia, Kościół zaś stanowił część integrującą całość. Obecnie sytuacja jest inna. Współżycie ludzkie organizuje się na podstawie nowych wartości: postęp naukowy, techniczny i ekonomiczny. Wiedza, poznanie, komunikacja oraz konfrontacja kultur – rozszerzają się po całym świecie i przenikają nawzajem.
Pojęcie „duchowość” ma swój rdzeń i korzeń w „duchu”, a więc w tchnieniu, wietrze, fali. Duch zaś oznacza życie pod działaniem Boga Stwórcy. Duch nie jest i nie może byćprzeciwstawiany materii, albowiem w nią się wciela i stara się ją wypełnić. Duch oznacza też życiodajne tchnienie Boga, otwarcie się Boga na swój zamysł, przezwyciężenie egoizmu ludzkiego. I to właśnie ożywianie Duchem Jezusa stanowi zasadniczy sens pojęcia duchowości chrześcijańskiej.
Duchowość nie jest jednak jakimś urojeniem, ale przemianą naszej osobowości i naszego działania, dokonaną przez Ducha Jezusa. Kiedy zaś się mówi o życiu wewnętrznym, nie oznacza to wcale zagłębiania się w czyjąś intymność; chodzi bowiem o najgłębszy rdzeń podtrzymujący całe życie. Duchowość chrześcijańska rodzi się z osobistego spotkania z Bogiem w Jezusie Chrystusie, w Duchu przekazanym przez Niego Kościołowi. Jest spotkaniem, ale i rozmową. Nie polega także na ucieczce od świata, ale na kontemplacji w działaniu.
Prowokowanie do stawiania pytań, do poszukiwania sensu, do wzajemnego spotykania się, do otwarcia się na społeczność, do przyjęcia Boga, do dzielenia się swą wiarą we wspólnocie, do publicznego jej wyznawania – oto postawy pozwalające przezwyciężyć wieloznaczność i wychować istotę ludzką do duchowości wcielonej w nasze czasy.
SPIS TREŚCI
- Benedyktyński model życia chrześcijańskiego [Juan Javier Flores OSB]
- Bóg jest Miłością. Przyczynek do odnowy teologii miłości i ducha miłosierdzia jako elementu istotnego w duchowości chrześcijańskiej [Bp Javier Lozano Barragan]
- Bóg w książce Jana Pawła II: Przekroczyć próg nadziei [Kardynał Joseph Ratzinger (Benedykt XVI, papież)]
- Boskie tchnienia: duchowość benedyktyńska, dominikańska, franciszkańska, karmelitańska i ignacjańska [Dario Raposo]
- Co to jest duchowość? [Luis Rocha e Melo]
- Duchowość czy życie chrześcijańskie w Duchu? [Olivier Boulnois]
- Duchowość eucharystyczna [Alfred Dyr SAC]
- Duchowość ignacjańska: „pomóc duszom” [Pascual Cebollada SJ]
- Duchowość kapłańska: Chrystus eucharystyczny źródłem Communio Kościoła i miarą godności osoby kapłana [Jan Koperek CP]
- Duchowość w dzisiejszym świecie [Aderito Gomes Barbosa]
- Edyta Stein – postać naszego stulecia [Carlos Castro]
- Luter i św. Ignacy. O miejscu jednostki we wspólnocie Kościoła [Abp Paul Josef Cordes]
- Maryja a duchowość chrześcijańska [Bp Jose D. Policarpo]
- Modlitwa a mistyka [Jean Hendrik Walgrave OP]
- Młodzież a duchowość [Peter Stilwell]
- Naśladowanie Chrystusa jako przebywanie w Trójcy Świętej według Ewangelii Janowej [Piero Coda]
- Od zadufania typowego dla wieży Babel do łaski Pięćdziesiątnicy. Duchowość chrześcijańska między modą i ciągłością [Jesus Sanz OFM]
- Pismo święte jako fundament modlitwy chrześcijańskiej [Antonio Maria Sicari]
- Powszechne powołanie do świętości w Kościele [Gustave Thils]
- Różnorodność i komplementarność stanów życia w Kościele [Antonio Maria Sicari]
- Trynitarny wymiar pobożności eucharystycznej [Lucjan Balter SAC]
- Zasadnicze zręby duchowości pallotyńskiej [Seamus Freeman SAC]
- Środowisko Kościelne: kto powinien patronować drodze duchowej? [Georges Chantraine SJ]
- Święci: waleczni wierzący [Claude Dagens]
- Święta Teresa z Avili: doświadczenie mistyczne w obronie dogmatu [Antonio Maria Sicari]
- Świętość jako cel i kres rozwoju duchowego [Lucjan Balter SAC]
- Życie w Duchu w Pismach Pawłowych [Norbert Baumert SJ]