Bóg trójjedynej miłości

Nr 6

Celem podręcznika jest teologiczne i duchowe wprowadzenie w misterium Trójcy Świętej, by stało się ono sercem wiary chrześcijańskiej. Relatywne znaczenie pracy teologicznej i zdolności ludzkiego wypowiadania się przeniknęło przedkładaną tutaj naukę o Trójcy Świętej. Świadomość ograniczeń możliwości poznawczych nie zmusiła jednak Ojców Kościoła do milczenia, lecz prowadziła ich do doksologii: w niej zespalało się napięcie wynikające z poszukiwań, odkryć i nowych dociekań. Z takim samym nastawieniem jest przekazywany ten podręcznik teologiczny – jako duchowa zachęta.

Węzłowym tekstem tego podręcznika jest modlitwa, którą św. Augustyn zakończył dzieło „De Trinitate”. Wywierające głębokie wrażenie słowa biskupa Hippony ukazują, z jakim samokrytycyzmem przyporządkowuje on tajemnicy trynitarnej własne próby jej wyjaśnienia i do sięgnięcia jej umysłem ludzkim. Św. Augustyn modli się słowami: Skoro przyjdziemy do Ciebie, ustanie ta wielość słów, które wypowiadamy nie dosięgając Ciebie, Ty jeden będziesz wszystko we wszystkim i bez końca będziemy wypowiadali jedno, chwaląc Cię w jedności i w Tobie stawszy się jednością.


SPIS TREŚCI

  • Bibliografia
  • Bóg trynitarnej miłości
  • Bóg Święty
  • Dziedzictwo Augustyna u Tomasza z Akwinu
  • Imię Boga
  • Indeks osobowy
  • Jahwe jako Ojciec Izraela
  • Jahwe jako Ojciec Jezusa Chrystusa
  • Jahwe jako Pan Przymierza
  • Jeden jedyny Bóg
  • Logika i sens traktatu
  • Ludzka mowa o Bogu
  • Nauka Augustyna o Trójcy Świętej
  • Prolegomena
  • Przedmowa
  • Sobór Nicejski i Konstantynopolitański
  • Spojrzenie w przeszłość i przyszłość
  • Struktura i zasięg dowodów na istnienie Boga
  • Ujęcia współczesne
  • Ujęcie antropologiczne
  • Ujęcie historyczno-filozoficzne
  • Uświęcająca bliskość Jahwe
  • Wczesnośredniowieczne wyznania wiary
  • Współczesny sprzeciw
  • Wykaz skrótów
  • Wyznanie Trójcy Świętej jako Regula fidei
  • Zagrożenia i ograniczenia
  • Średniowieczne sobory unijne
  • Żywotne potrzeby teologii

Lista numerów